- Str. Bucuresti, Nr. 140 A, 910058
- 0242 311 005
- office@primariacalarasi.ro
- 0242 318 574
Pentru raportarea situațiilor de încălcare a prevederilor legislative la nivelul Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.) și Consiliului Local al Municipiului Călărași se acționează prin aplicarea documentelor interne aprobate și a procedurilor de lucru specifice, disponibile pentru întreg personalul pe e-mailul de serviciu, în concordanță cu prevederile legale în vigoare, precum:
– Regulamentul intern al salariaților, funcționari publici și personal contractual, din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.) și Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U);
– Codul de conduită al salariaților, funcționari publici și personal contractual, din cadrul aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.) și Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U);
– Proceduri documentate de etică și integritate (de sistem/ operaționale), elaborate în baza ordinului Secretariatului General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice:
– PS – 13 – Codul de conduită;
– PO – BRUS.16 – Declararea averii și a intereselor, funcții publice și persoane cu funcții de conducere;
– PO – BJC.03 – Declararea averii și a intereselor aleși locali;
– PS – 14 – Declararea cadourilor;
– PS – 15 – Conflicte de interese;
– PS – 16 – Consilierea de etică;
– PS – 17 – Incompatibilități;
– PS – 18 – Protecția avertizorilor în interes public;
– PS – 19 – Pantouflage (interdicții după încheierea angajării în cadrul instituțiilor publice);
– PS – 20 – Funcții sensibile;
– PS – 07 – Acces la informații de interes public;
– PS – 08 – Transparența în procesul decizional;
– PS – 24 – Evaluarea incidentelor de integritate;
– PS – 25 – Management al riscurilor de corupție;
– PS – 26 – Manual de management anti-mită.
________________________________________________________
Legislație – Opis legislativ etică, integritate, anticorupție, anti-mită
_________________________________________________________
Informare privind protecția avertizorilor în interes public
În conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor de interes public, domnul Dobre Nelu, consilier biroul resurse umane salarizare integritate, a fost desemnat prin D.P. nr. 1533/31.07.2023 ca persoană responsabilă pentru implementarea procedurii de sistem protecția avertizorilor în interes public, în temeiul Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, la nivelul Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.) și aleșilor locali din cadrul Consiliului Local al Municipiului Călărași.
Cine poate fi avertizor în interes public ?
Avertizor în interes public – persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informaţii referitoare la încălcări ale legii, obţinute în context profesional.
Care sunt persoanele care pot efectua raportări ?
– Orice persoană funcție publică și personal contractual, care este încadrată într-unul din compartimentele de specialitate ale Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.);
– Aleși locali ai Municipiului Călărași;
– Foști angajați ai instituției.
Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente, astfel:
La nivelul Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.) și Consiliului Local al Municipiului Călărași, efectuarea unei raportări privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente, respectiv:
– în scris, pe suport hârtie. Raportarea în scris se va depune în cutia special creată pentru depunerea raportărilor avertizorilor în interes public. Cutia este încuiată permanent și se află la parterul instituției într-un loc discret fără monitorizare video;
– în format electronic, pe adresa de e-mail: avertizorinterespublic@primariacalarasi.ro, la care are acces numai persoana desemnată;
– prin comunicare persoanei desemnate la linia telefonică 0242.311.005/int. 111, printr-o transcriere completă și exactă a conversației;
– prin întâlnire față în față cu persoana desemnată, la cererea avertizorului în interes public.
Indiferent de forma aleasă de a transmite o raportare, este obligatoriu să fie urmată structura anexei – formular raportare avertizor în interes public.
Ce se înțelege prin expresia “Încălcări ale legii” ?
Fapte care constau într-o acţiune sau inacţiune care constituie nerespectări ale dispoziţiilor legale, care privesc toate domeniile de activitate din cadrul Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.) și Consiliului Local al Municipiului Călărași, precum și domenii cum ar fi:
– achiziţiile publice;
– serviciile, produsele şi pieţele financiare, precum şi prevenirea spălării banilor şi a finanţării terorismului;
– siguranţa şi conformitatea produselor;
– siguranţa transportului;
– protecţia mediului;
– protecţia radiologică şi siguranţa nucleară;
– siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, sănătatea şi bunăstarea animalelor;
– sănătatea publică;
– protecţia consumatorilor;
– protecţia vieţii private şi a datelor cu caracter personal şi a securităţii reţelelor şi sistemelor informatice, prevăzute în anexa nr. 2 a Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene, astfel cum sunt menţionate la art. 325 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene; încălcări referitoare la piaţa internă, menţionate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurenţă şi de ajutoare de stat, precum şi încălcări referitoare la piaţa internă în ceea ce priveşte actele care încalcă normele privind impozitarea societăţilor sau mecanismele al căror scop este obţinerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăţilor, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenţii sau infracţiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
Enumerarea domeniilor în care încălcările se pot produce nu este limitativă, astfel orice faptă care reprezintă o încălcare a legii sau chiar o suspiciune rezonabilă cu privire la încălcări efective sau potențiale ale legii, inclusiv informațiile cu privire la încălcări care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.) și Consiliului Local al Municipiului Călărași, vor putea fi raportate.
Ce trebuie să cuprindă raportarea?
Raportarea cuprinde, cel puţin, următoarele:
– numele şi prenumele;
– datele de contact ale avertizorului în interes public;
– contextul profesional în care au fost obţinute informaţiile;
– persoana vizată, dacă este cunoscută;
– descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul Primăriei Municipiului Călărași, Serviciului Public Comunitar Local de Evidența Persoanelor (S.P.C.L.E.P.), Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență (S.V.S.U.) și Consiliului Local al Municipiului Călărași;
– precum şi, după caz, probele în susţinerea raportării;
– data şi semnătura, după caz.
Prin excepţie, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează şi se soluţionează în măsura în care conţine indicii referitoare la încălcări ale legii.
Obs. Datele cu caracter personal cuprinse în raportare vor fi prelucrate numai în scopul pentru care au fost furnizate, cu respectarea prevederilor Regulamentului 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date.
Ce se întâmplă în cazul unei raportări nereale ?
Raportarea de informații privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune.
Care sunt diferențele dintre raportarea anonimă și raportarea nominală?
Un avertizor în interes public poate realiza raportarea nominal sau anonim. Din punct de vedere procedural, principalele diferențe între cele 2 modalități de raportare sunt:
– Raportarea anonimă nu poate fi îmbunătățită prin oferirea ulterioară de indicii temeinice, în timp ce raportarea care cuprinde datele de identificare ale avertizorului poate fi îmbunătățită prin comunicare ulterioară între persoana desemnată și avertizorul în interes public;
– Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate beneficia de exonerare și protecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022;
– Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate fi înștiințată cu privire la înregistrarea raportării, progresul înregistrat și modalitatea de soluționare.
Când intervine clasarea raportării interne ?
(1) Raportarea se clasează atunci când:
a) nu conţine elementele prevăzute la art. 6 din Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, altele decât datele de identificare a avertizorului în interes public, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligaţie să fie îndeplinită;
b) raportarea este transmisă anonim şi nu conţine suficiente informaţii referitoare la încălcări ale legii, care să permită analizarea şi soluţionarea raportării, iar persoana desemnată a solicitat completarea acesteia în termen de 15 zile, fără ca această obligaţie să fie îndeplinită.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a), soluţia de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.
(3) În cazul în care o persoană face mai multe raportări cu acelaşi obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primeşte o nouă raportare cu acelaşi obiect, fără a prezenta informaţii suplimentare care să justifice o acţiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.
(4) Persoana desemnată poate decide încheierea procedurii dacă după examinarea raportării se constată că este o încălcare în mod clar minoră şi nu necesită acţiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligaţiei de a păstra confidenţialitatea, de a informa avertizorul în interes public şi nu aduce atingere nici altor obligaţii sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate.
(5) Soluţia de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to